شروع کنسرتهای علیرضا طلیسچی بعد از ماه صفر
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۳۲۹۱۶
خوانندههای متولد دهه شصت توانسته اند محبوبیت زیادی را در این نسل بدست آورند. شاید بتوان گفت: در دهه ۸۰ دوران ظهور استعدادهای دهه شصتی بود.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، خواننده های متولد دهه شصت توانسته اند محبوبیت زیادی را در این نسل بدست آورند. شاید بتوان گفت در دهه 80 دوران ظهور استعدادهای دهه شصتی بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بیوگرافی علیرضا طلیسچی
علیرضا طلیسچی در مهر ماه سال 1364 در تهران و در یک خانواده 4 نفره چشم به جهان گشوده. خانواده علیرضا تا زمانی که آهنگ هایش مورد توجه مردم قرار گرفتند زیاد از او حمایت نمی کردند اما پس از محبوب شدن طلیسچی خانواده نیز به جمع طرفداران او پیوستند. برادر علیرضا عرفان نام دارد و همیشه همراه علیرضا سفر می کند تا کارهای عکاسی او را انجام دهد چرا که عکاس ماهری است. علیرضا در مصاحبه های مختلف اعلام کرده که مشکلی با ازدواج ندارد و به محض پیدا کردن نیمه گم شده خود با او ازدواج خواهد کرد. همچنین علیرضا گفته آهنگ های غمگین او مخاطب خاصی ندارد و تا به حال شکست خوردن در رابطه عاطفی را تجربه نکرده است.
فعالیت حرفه ای طلیسچی
علیرضا پس از نیمه کاره رها کردن تحصیلات خود در رشته عمران و گذراندن دوره سربازی تصمیم گرفت که لیسانس خود را در رشته سازهای بین الملل دریافت کند. طلیسچی ابتدا با دوستش چندین تک آهنگ بیرون داد که از محبوبیت زیادی برخوردار نشدند، اما بعد از دوره آموزشی، طلیسچی آهنگ های خود را در خیابان ها می شنید و تصمیم گرفت که به طور حرفه ای موسیقی را بیاموزد. طلیسچی اولین آهنگ خود را در سال 1395 به صورت رسمی و پس از دریافت مجوز ارشاد به بازار عرضه کرد. آهنگ های نارفیق، بی معرفت، قرار نبود و عزیز کی بودی تو از پر فروش ترین و محبوب ترین آهنگ هایی است که طلیسچی تا به امروز ساخته است. همچنین طلیسچی علاوه بر کار خوانندگی، آهنگ سازی و نوشتن آهنگ ها را نیز خودش انجام می دهد.
دلایل محبوبیت علیرضا طلیسچی
خوانندگان نسل جوان نیز مانند نسل های گذشته علاقه زیادی به شهرت و ثروتی که موسیقی برای آنها به ارمغان می آورد، دارند اما آیا تنها با خواندن می توان محبوب شد؟ علیرضا طلیسچی ثابت کرد که محبوبیت تنها با خوانندگی حاصل نمی شود بلکه نیاز است در کنار خوانندگی اخلاق خوبی نیز داشته باشید تا بتوانید دل مردم را به دست آورید و با آنها ارتباط برقرار کنید. طلیسچی در مکان های عمومی به خوبی با مردم برخورد می کند و همیشه با یک لبخند برای گرفتن عکس یادگاری آماده است. طلیسچی تمام ویژگی هایی که یک فرد برای محبوبیت نیاز دارد، دارا می باشد. او علاوه بر خوش صدایی، خوش اخلاق نیز هست و از حواشی مربوط به شبکه های مجازی به شدت دوری می کند. طلیسچی همیشه در برگزاری کنسرت های خود به بهترین شکل ممکن عمل می کند و با حضور به موقع سر صحنه، لباس های مرتب و البته شیرین زبانی کنسرت ها را اجرا می کند. طلیسچی در میان نسل جوان به عنوان یک خواننده مردمی شناخته می شود و همه او را دوست دارند.
کنسرت های طلیسچی
علیرضا از سال 1395 شروع به برگزاری کنسرت های مختلف در تهران و سایر شهرهای ایران کرد چرا که دیگر شهرت او زیاد شده بود. به محض آغاز بلیط فروشی برای کنسرت تهران بلیط ها تمام شدند و برای دیگر طرفداران علیرضا در سالن بزرگ میلاد جا نبود، به همین دلیل طلیسچی برای خواننده های خود برنامه های دیگری را نیز تدارک دید و متوجه شد تنها یک سانس برای اجرا مقابل طرفداران کافی نیست و باید به فکر چندین اجرا در یک شب و یا اجرا در شب های متوالی باشد تا طرفداران را از خود نرنجانید.
علیرضا طلیسچی پس از مدتی به اجرای کنسرت در سایر شهرهای ایران مثل کرمانشاه، کرج و ایلام پرداخت تا بتواند از نزدیک با مخاطبان خود در سراسر ایران ارتباط برقرار کند. در کنسرت های طلیسچی همیشه شاهد بهترین باند موسیقی هستید و هماهنگی میان اعضای گروه از صفات بارز کنسرت های طلیسچی است. قطعا اگر در یکی از کنسرت های علیرضا شرکت کرده باشید به یکی از پای ثابت های کنسرت ها تبدیل می شوید، چرا که طلیسچی تمامی استانداردهای لازم را در اجرای کنسرت ها رعایت می کند تا مخاطبان و طرفداران خود را راضی نگه دارد.
کنسرت ها در ایران
با توجه به اینکه این روزها تعداد خوانندگان افزایش یافته است و جوانان ایرانی تفریحات شبانه زیادی دارند، تعداد کنسرت های شبانه در تهران و سایر شهرستان ها افزایش یافته است و خواننده ها در روزهای متوالی و گاها در 3 سانس پشت سر هم به اجرا روی صحنه می پردازند. همین امر موجب شده تا کیفیت برگزاری کنسرت های خوانندگان کاهش یافته و به یکی از سوژه های فضاهای مجازی تبدیل شوند. چندی پیش فیلم های فضای مجازی نشان از لب خوانی خواننده ها در کنسرت ها و فالش خوانی های خوانندگان به ظاهر ماهر داشتند. به همین دلیل مردم در راستای افزایش کیفیت کنسرت های خوانندگان اعتراضات گسترده ای کردند. اما خوانندگان اعلام کردند به دلیل شهادت های امامان معصوم و 2 ماه محرم و صفر مجبور هستند که به صورت فشرده کنسرت های خود را برگزار کنند و خستگی موجب کاهش کیفیت کنسرت ها شده است. اما علیرضا طلیسچی از این جریان ها به دور بود و هیچ حاشیه ای پیرامون کنسرت هایی که برگزار می کرد شکل نگرفت، چرا که طلیسچی همیشه با بهترین گروه ها همکاری می کند و شعور مخاطبان موسیقی و ریمیکس را به اندکی پول بیشتر نمی فروشد.
اخبار کنسرت های علیرضا بعد از ماه صفر
علیرضا طلیسچی نیز مانند بسیاری از هنرمندان محترم کشور در 2 ماه محرم و صفر و به احترام امام حسین و یاران شهیدش کنسرتی را در هیچ کجای ایران برگزار نکرد اما بعد از ماه صفر قصد دارد با برنامه ای پر بار و البته فشرده تر به صحنه برگردد. طلیسچی در سایت های مربوط به فروش آنلاین بلیت کنسرت ها اقدام به فروش بلیط کنسرت های خود برای بعد از ماه صفر کرده است و شما می توانید با مراجعه به این سایت ها و انتخاب شهر محل سکونت خود برنامه مناسبی را پیدا کنید و ساعاتی را از صدای زیبای علیرضا طلیسچی در کنسرت لذت برید.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: علیرضا طلیسچی موزیک ریمیکس کنسرت موسیقی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۲۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پشتپرده محبوبیت تیلور سوئیفت چیست؟
تیلور سوئیفت از آن دسته هنرمندان معاصر است که در ایران نیز بین دهه هفتادیها تا دهه نودیها پرطرفدار است و نسلهای جوانتر ایرانی راحتتر با آهنگهای او ارتباط برقرار میکنند، اما دقیقا چه چیزی خوانندهای مانند تیلور سوئیفت را در بین حتی ایرانیها محبوب میسازد؟
به گزارش ایسنا، با این حال اگر از طرفداران تیلور سوئیفت سؤال کنید که علت علاقهشان به این هنرمند چیست؟ احتمالاً پاسخ دهند که، چون میتوانند با ترانههای او همزادپنداری کنند و بهراحتی خود را بهعنوان راوی ترانههایش تصور کنند، اما در کنار این ویژگی نمیتوان ارتباط عمیق سوئیفت با طرفدارانش را نادیده گرفت؛ چراکه او هنرمندی است که اگر یکی از سوپر طرفدارانش در آسیا بیماری لاعلاجی داشته باشد و نیاز به کمک مالی داشته باشد، حمایت خود را دریغ نمیکند و چه بسا که به دیدن آن طرفدار برود. همچنین ارتباط او در فضای مجازی با طرفدارانش غیر قابل انکار است، ارتباطی از جنس لایک کردن پستهای طرفدارانش در فضای مجازی گرفته تا اشتراکگذاری آن پستها.
اما چرا امروز از تیلور سوئیفت مینویسیم؟ در هفتههای اخیر سونامی اخباری از جدیدترین آلبوم سوئیفت به نام «The Tortured Poets Department» در فضای مجازی منتشر شد که از ثبت چندین رکورد جدید به نام این هنرمند میگفت.
در حقیقت سوئیفت با انتشار یازدهمین آلبوم استودیویی خود رکورد بیشترین پخش آلبوم، آهنگ و هنرمند را در یک روز در Spotify و سایر پلتفرمهای موسیقی به ثبت رساند؛ رکوردی که با بیش از ۳۰۰ میلیون استریم (پخش آنلاین موسیقی) آلبوم جدید او طی یک روز به ثبت رسیده است.
اما این تنها رکوردی نبود که یازدهمین آلبوم استودیویی سوئیفت در کمتر از ۲۴ ساعت پس از انتشار در Spotify شکست. بلکه اولین تکآهنگ آلبوم جدید او به نام «Fortnight» با حضور «پست مالون» رکورد بیشترین پخششده در یک روز را ثبت کرد.
سوئیفت پیش از این هم با انتشار آلبوم «Midnights» در اکتبر ۲۰۲۲ رکورد Spotify را برای پخششدهترین آلبوم در یک روز و پخششدهترین هنرمند در یک روز را در اختیار داشت. این آلبوم همچنین در سایر پلتفرمهای پخش موسیقی، رکورد بزرگترین آلبوم پاپ تمام دوران را با استریمهای روز اول در Apple Music شکست. همچنین این آلبوم در اولین روز انتشار خود به پرمخاطبترین آلبوم آمازون موزیک تبدیل شد.
اما پس از خواندن این اخبار درباره سوئیفت، شاید برای شما هم سوال شود که سوئیفت دقیقا چرا تا این حد محبوب است که طی یک روز جدیدترین آلبومش با ۳۰ قطعه موسیقی، بیش از ۳۰۰ میلیون بار در اسپاتیفای شنیده میشود؟
پیش از پاسخ به این سوال باید گفت که نمیتوان با وجود تور پرطرفدار Eras، تسخیر جایگاههای نخست چارت موسیقی بیلبورد آمریکا، ثروت میلیارد دلاری، ۱۲ جایزه گرمی، تأثیر گسترده او بر فرهنگ موسیقی پاپ و موفقیت احیای آلبومهای قبلیاش، شهرت و موفقیت عظیم سوئیفت را انکار کرد؛ موفقیتی که تصادفی نیست.
در ادامه، اما نگاهی خواهیم داشت به علت محبوبیت جهانی سوئیفت در جهان از نگاه چند کارشناس و منتقد موسیقی آمریکایی.
موسیقی سوئیفتتوبی کوئینزبرگ که یک کارشناس موسیقی مشهور است، میگوید: «نمیتوانیم درباره موفقیت تیلور سوئیفت بدون اذعان به توانایی استثنایی او در نوشتن آهنگهایی که آشنا و در عین حال متمایز، قابل دسترس و معمولی هستند صحبت کنیم. تاکید بر این نکته مهم است که نوشتن آهنگی مانند آهنگهایی که تیلور مینویسد، فوقالعاده دشوار است. حتی یک بار انجامش هم سخت است، حال تصور کنید بخواهید طی یک آلبوم این کار را انجام دهید! اگرچه که سوئیفت نزدیک به دو دهه است که در آلبومهای متوالی این کار را انجام میدهد.»
درو نوبیل نیز که یک دانشیار تئوری موسیقی است، میگوید: «تیلور سوئیفت در نوشتن موسیقی واقعاً خوب است. این امر غیرقابل انکار است. او میداند که چگونه یک ملودی بسازد. موضوعات آهنگهای او بسیار مرتبط است. من یک مرد ۳۸ ساله هستم و میتوانم به آهنگهای او، حتی آهنگهایی که در ۲۰ سالگی نوشته است، گوش دهم و با آنها ارتباط برقرار کنم.»
همه کاره بودن اوسوئیفت به طرز ماهرانهای ژانرهای مختلفی مانند کانتری، پاپ، آلترناتیو و فولکلور را در زندگی حرفهای خود تجربه کرده است. نوبیل و کونیگزبرگ میگویند که تسلط بر این توانایی برای تکامل دشوار است، اما او موفق شد و توانست همچنان کاراکتر «تیلور سوئیفت» را حفظ کند.
سوئیفت که در اصل یک هنرمند ژانر کانتری بود، ابتدا با آلبوم «قرمز» (Red)، فضای کاری خود را به موسیقی پاپ آغشته کرد. او در این آلبوم با مکس مارتین که یکی از تهیهکنندگان مطرح آمریکا است، همکاری کرد.
در حالی که فضای کلی آلبوم «قرمز» پاپ بود، اما در آلبوم از سازهای بانجو استفاده شده بود و سوئیفت سبک و سیاق کانتری را در خواندن آهنگها حفظ کرد. سوئیفت، اما در آلبوم «۱۹۸۹» خود طی اقدامی بیسابقه، به طور کامل ژانر کانتری را کنار گذاشت. در حقیقت او با این کار برای همیشه کانتری را از کار خود حذف کرد و در قالب یک هنرمند جدید در اوج کاری خود ظاهر شد.
البته او به داستان سرایی خود در آثار غیرکانتری که یکی از ویژگیهای بارز موسیقی کانتری است، ادامه داد و با همین ترفند توانست آن طرفدارانی که او را به خاطر سبک کانتریش دنبال میکردند، نگه دارد. به هر حال او یک داستانسرای عالی است، چه داستانی تخیلی در مورد کسی که شوهرش را به قتل رسانده باشد و چه داستانی درباره روابط عاطفی خودش.
هنگامی که دو آلبوم «evermore» و «folklore» در سال ۲۰۲۰ منتشر شدند، جهان بار دیگر شاهد تسلط سوئیفت در تغییر ژانر، از پاپ به فولک و آلترناتیو بود.
نوبیل درباره این اقدام میگوید: «اگر هنرمندان از ژانر اصلی خود دور شوند، اغلب اوقات طرفداران شورش میکنند، اما سوئیفت این ریسک را کرده است و این باورنکردنی است.»
هوش تجاری سوئیفتکونیگزبرگ میگوید: «موفقیت در صنعت موسیقی صرفاً به موسیقی مربوط نمیشود، بلکه در مورد تجارت است و مهارتهای تجاری تیلور شگفتانگیز است».
درحقیقت از توانایی او در ساخت ماهرانه برند خود گرفته تا حرکتهای استراتژیکش، سوئیفت ثابت کرده است که هم یک هنرمند موفق است و هم یک تاجر. به عنوان مثال، تصمیم او برای تولید فیلمی از تور اخیرش (Eras tour) نتایج خارق العادهای داشت. این فیلم که در ماه اکتبر به سینماها رفت، «پرفروشترین فیلم کنسرت» است که در افتتاحیه ۹۲.۸ میلیون دلار درآمد داشت.
همچنین بازاریابی رسانههای اجتماعی سوئیفت او را در جایگاه بالای هنرمندان موسیقی مینشاند؛ درحقیقت او از ابتدای فعالیت خود ارتباط با طرفدارانش در رسانههای اجتماعی را انجام داد که در آن زمان غیرعادی بود.
حرکت درخشان سوئیفتاز اقدام سوئیفت برای ضبط مجدد و انتشار مجدد آلبومهای اولیهاش به طور گستردهای به عنوان یک تصمیم هوشمندانه یاد میشود. این تصمیم ناشی از اختلاف عمومی سوئیفت با شرکت ضبط قبلی خود، Big Machine، و مالک آن Scooter Braun است. در سال ۲۰۲۰، براون حقوق اصلی ضبطهای تیلور سوئیفت را فروخت و در اقدامی تلافیجویانه بیسابقه، سوئیفت آلبومهای خود را دوباره ضبط کرد و بدین ترتیب کنترل شخصی بر حقوق اصلی ضبطهای جدید به دست آورد.
در حالی که سوئیفت خاطرنشان میکند که همه اینها برای برگرداندن حقوق هنرمندان بوده است، اما ثابت شده است که یک تصمیم تجاری درخشان بود. درحقیقت آلبومهای تازه ضبطشده بسیار محبوب بوده و موجب حمایت از تور Eras و افزایش تعهد طرفداران به او شدند.
آینده نگری اونوبیل میگوید سوئیفت درک ذاتی از خواستههای مخاطبانش دارد و این توانایی میتواند توضیح دهد که چرا موفقیت زیادی کسب کرده است. او سه لحظه را دلیل شیدایی امروزی سوئیفتیها میداند:
۱۹۸۹زمانی که آلبوم «۱۹۸۹» در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، موسیقی الکترونیک (EDM) چارت ۴۰ موسیقی برتر را تسخیر کرده بود. آهنگهای زد و کالوین هریس با آهنگهای پردازش شده توسط کامپیوتر و صدای ترکیب شده در صدر جدول قرار داشتند. با توجه به محبوبیت فزاینده EDM، نوبیل میگوید که دوستداران موسیقی میل به چیزی داشتند که علاقه آنها به موسیقی پاپ «dance-y» را برآورده میکرد و در عین حال بیانی معتبر از شخصیت یک هنرمند بود. او استدلال میکند که این اتفاق در آلبوم «۱۹۸۹» سوئیفت رخ داد.
شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰نوبیل میگوید در طول قرنطینه همهگیر سال ۲۰۲۰، سوئیفت با انتشار غافلگیرکننده دو آلبوم folklore و evermore در ژانر indie folk حال و هوای طرفدارانش را مجذوب خود کرد. سوئیفت با انحراف آشکار از موسیقی پاپ به دنبال همکارانی با تجربه در ژانرهای جدید برای کار روی آلبومها شد؛ تصمیم هنری دیگری که آن هم یک تصمیم تجاری موفق بود.
کونیگزبرگ میگوید: «این اقدام دقیقاً همان چیزی بود که فرهنگ در آن زمان به آن نیاز داشت؛ یک آلبوم متفکر و تأمل برانگیز که منعکسکننده حس غالب انزوای اجتماعی است.»
فولکلور در سال ۲۰۲۰ به پرفروشترین آلبوم ایالات متحده تبدیل شد و همانطور که نوبیل توضیح میدهد، این موفقیت تصادفی نبود.
او ادامه میدهد: «طرفداران با این آهنگها دوباره بیرون از خانه بودند و زیبایی طبیعت را کاوش میکردند؛ آهنگهایی که صدایی روستایی داشتند و درباره رودخانهها و درختان صحبت میکردند. او همیشه توانسته از چیزی که همه ما آرزوی آن را داریم استفاده کند.»
تور eraنوبیل میگوید دو نیروی فرهنگی را میتوان به عنوان مدرکی برای موفقیت تور Eras بررسی کرد؛ یک اینکه در دنیای پس از همه گیری، مردم برای تجربه کنسرت زنده گرسنه بودند و دوم اینکه ما به عنوان یک جامعه، در میان انزوای فزاینده خود به دلیل کار از راه دور، رسانههای اجتماعی و سکولاریزاسیون رو به رشد، درصدد تجربههای جمعی هستیم. شرکت در یک کنسرت با دهها هزار نفر دیگر که آنها نیز با آهنگهای تیلور سوئیفت بزرگ شدهاند، بسیار عمیقتر از قدردانی از موسیقی اوست، بلکه میگوید «شما بخشی از یک جنبش هستید».
آیا میتوان از موفقیت سوئیفت تقلید کرد؟
خیر.
نوبیل معتقد است که سوئیفت هر حرکتی را برای مواجهه با یک لحظه خاص طراحی کرده است و اگر آنها در زمانهای دیگری انجام میداد، احتمالاً از موفقیت یکسانی برخوردار نمیشد. به عنوان مثال، اگر فولکلور در سال ۲۰۱۹ منتشر میشد، تأثیر مشابهی نداشت. اینگونه نیست که او از دیگران برتر باشد؛ بلکه در کتگوری قرار دارد که افراد کمی شامل آن میشوند، توانایی عالی او در نوشتن موسیقی که با این لحظات فرهنگی ترکیب شدهاند، ترکیب نادری است.
بیانسه از هنرمندانی است که به چنین موفقیتی نزدیک شده است، اما نژاد تأثیر زیادی در جهانی نشدن هنر او در این وسعت دارد، اگرچه که برای یک سفیدپوست چنین چیزی مطرح نیست.
وقتی تیلور سوئیفت در مورد پایان رابطه عاطفی خود صحبت میکند، تصور این است که او به طور کلی درباره این مسئله صحبت میکند. ولی وقتی بیانسه درباره خیانت شوهرش به او و نحوه کنار آمدن با آن صحبت میکند، به روایت او به چشم روایتی از روابط سیاهپوستان نگاه میشود. دلیل اینکه میتوانیم تیلور سوئیفت را نماینده همه ببینیم این است که او بلوند و سفیدپوست است و نژاد برایش مطرح نیست؛ در صورتی که بیانسه سیاهپوست است و نژاد دارد.
البته در نهایت فراموش نکنیم که تا حدی هم علاقه بالای طرفداران به سوئیفت به شیدایی میمانند و نمیتوان به هیچ وجه او را بزرگترین هنرمند عصر حال حاضر خواند، چرا که در این صورت باید با بزرگانی مانند پینک فلوید یا بیتلز مقایسه شود که اصلا موجه نیست.
آنچه جای بحث ندارد این است که ژانر پاپ در دوران تیلور سوئیفت است، داستانی عاشقانه از موفقیتهای برتر و موفقیت افسونکننده که بر درخشش او به عنوان یک تاجر تأکید میکند و بهطور استراتژیک صنعت موسیقی را با هنرمندی و زیرکی هدایت میکند.